Szanowny Rodzicu,

Przesyłam kilka informacji dotyczących tego, jak radzić sobie w obecnej sytuacji.

W trakcie rozmów dotyczących tego co się dzieje, ważne są nie tylko przekazywane przez nas informacje (treść dostosowana do wieku dziecka), ale także sposób w jaki to zrobimy. Dzieci różnie przeżywają lęki i zmartwienia, dlatego ważne jest, żeby zrozumieć unikalne doświadczenie Twojego dziecka. Jeśli sam jesteś w niepokoju, będzie to miało wypływ na Twoje dziecko. Dzieci jak mało kto, odbierają nasze emocje, ,,zarażają się nimi", dlatego bardzo ważne jest zadbane o siebie. Pamiętaj, że w tym wyjątkowym czasie, możesz korzystać ze wsparcia innych dorosłych, zaplanować rodzinne rytuały, a także kontrolować czas przeznaczony na korzystanie z social mediów. Warto skorzystać ze wsparcia specjalistów- jeśli czujesz, że to potrzebne. Pamiętaj też, że najważniejsze jest zdrowe psychiczne, a potem edukacja.

Pomocne w trakcie rozmów z dzieckiem mogą być poniższe wskazówki zawarte w krótkim poradniku napisanym przez Annę Lewandowską Therapy Tools:
,,Jak wspierać dzieci/ młodzież w radzeniu sobie z lękiem przed koronawirusem?

ZNORMALIZUJ LĘK.

Wyjaśnij, że zazwyczaj działa jako pożyteczna i ochronna emocja: ostrzega nas przed potencjalnym zagrożeniem pomagając w utrzymaniu bezpieczeństwa. Możesz powiedzieć np. Czując umiarkowany lęk/niepokój odpowiednio reagujemy na pojawiające się zalecenia dotyczące koronawirusa np. przestrzegamy zasad higieny.

SPRAWDŹ PERSPEKTYWĘ

Upewnij się, że dziecko / nastolatek nie przecenianie niebezpieczeństwa lub nie zaniża swoich zdolności do poradzenia sobie w sytuacji zagrożenia. Skup się na zasobach: co możesz zrobić, aby jeszcze bardziej zmniejszyć ryzyko zachorowania? – Omówienie zaleceń zdrowotnych.

KONTROLUJ NAPŁYW INFORMACJI

Rodzicu zrezygnuj z ciągłego monitorowania sytuacji w mediach, do których dostęp ma dziecko / nastolatek (włączony telewizor, radio). Dobrze także w tych dniach ograniczyć dzieciom / młodzieży korzystanie z social mediów
– zamieszczone fake newsy z uwagi na poziom rozwoju poznawczego przyjmowane mogą być jako bezdyskusyjna prawda np. wszyscy zachorują.

PRZEKIERUJ UWAGĘ NA INNYCH

Badania sugerują, że nastolatkowie czują się lepiej kiedy przekierowuje uwagę na wspieranie innych. Np. powódź w 2006 r. Zastanówcie się co można by zaoferować w tym trudnym czasie innym : wsparcie młodszego rodzeństwa, przekazanie niepotrzebnej odzieży potrzebującym, których może dotknąć kryzys finansowy itp.

SPRAWDŹ POZIOM WIEDZY

Zagraj np. w fakty na temat koronawirusa. Zapytaj dziecko co wie na jego temat lub zachęć do zadania ci pytań. Odsianie informacji prawdziwych od nieprawdziwych obniży poziom lęku.”

Bezpłatne bajki dla dzieci do pobrania:

 

W razie pytań, chęci rozmowy, jestem dostępna pod tel.533-317-947.

Magdalena Wołkowcka.